Hemgjord färskost

I förrgår gjorde jag egen färskost igen och det är verkligen superlätt! Senast jag gjorde det var till pappa på fars dag. Sist gjorde jag det i smakerna vitlök, chilli och paprika-purjulök-lök och jag tyckte att det sistnämnda var så gott, speciellt på lingongrova, att jag bara var tvungen att göra en ny omgång :)
Jag ska förklara hur lätt det är!
Det är bara att värma en liter vanlig filmjölk till 50 grader och sedan röra i 3dl gräddfil. Den här gången hällde jag även ner salt och peppar direkt, istället för att göra det vid smaksättningen. Sedan var det bara att hälla det i en handduk i ett durkslag och låta kvasslen rinna ner i en skål under. Det tar ca 4 timmar och det ska vara i kylskåp. Jag finhackade en röd paprika, en halv purjolök och en medelstor lök, som jag lade i.
Jag rekommenderar verkligen alla att göra detta! :)


Kommentarer
Postat av: Mia

Vad duktig du är :)

2011-12-13 @ 23:10:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0